Maak kennis met Lara, die glas-in-loodramen maakt

Maak kennis met Lara, die glas-in-loodramen maakt in Keizersberg

  

De  abdij van Keizersberg was van bij haar ontstaan in 1899 een huis waar kunst en cultuur een grote rol speelden. Een aantal monniken verwierf in de loop van de jaren faam op artistiek en literair vlak, als dichter, schilder, kunstenaar of glasraammaker. De prachtige glasramen in de kerk en in de refter zijn door monniken van de abdij zelf ontworpen en gemaakt. Opnieuw onderdak kunnen geven aan een glas-in-lood-ramenmaakster ligt dan ook volledig in lijn met de geschiedenis van deze site. Graag stellen we jullie dan ook voor aan Lara, die sedert enkele maanden haar plek gevonden heeft in een kunstenaarsatelier in de zuidvleugel. Wie is Lara, wat doet ze en wat betekent Keizersberg voor haar?

  

Een vrouw met veel talenten en bezigheden

‘In het middelbaar studeerde ik wetenschappen-wiskunde’, start Lara haar verhaal. ‘Nadien verder studeren voor burgerlijk ingenieur was zeker één van mijn opties. Maar tegelijk was ik als kind altijd al heel intensief met muziek bezig. Een studie zang, piano of viool leek me ook wel wat. Daarnaast was ik ook geïnteresseerd in een opleiding Conservatie-restauratie van glasramen in Antwerpen. Ik had dus het geluk te kunnen kiezen uit een breed scala aan mogelijkheden. Uiteindelijk koos ik voor een studie Klassieke Zang en ben nu dus professioneel zangeres’, vertelt Lara.

                ‘Tegelijk bleef de passie voor glasramen smeulen. Dat ik daar nu ook mee bezig ben, heb ik mee te danken aan mijn pepé. Hij is een creatieveling – zoals heel wat mensen in mijn familie – en een grote fan van ambachten. En omdat hij van mijn passie wist, kocht hij tweedehands van een vrouw die ermee stopte een hele basisuitrusting voor het maken glas-in-loodramen. Zonder dat ik het wist, ging hij zelf workshops volgen om vitrailles te maken zodat hij me er vervolgens in thuis kon brengen. Ik heb mijn eerste stappen dus via mijn grootvader gezet. Nadat hij me alles had bijgebracht wat hij in de cursus had geleerd, deed hij me het materiaal cadeau en ben ik van start gegaan. Eerst een beetje geïmproviseerd bij me thuis in ons tuinhuis, en nu  in Labora.

                Professioneel ben ik op het moment een beetje duivel-doet-al: om een financiële basis te hebben werk ik halftijds in een dokterspraktijk. In de avonden en weekenden werk ik als freelance zangeres en geef ik concerten. Daarnaast besteed ik zoveel mogelijk tijd aan het maken van glas-in-loodramen, hier in Keizersberg.’

 

 ‘Het stroomt’ – dus zal het wel lukken

‘In de creatieve sector je weg vinden, is geen evidentie’, vertelt Lara. ‘Soms vraag ik me af of het me zal lukken om voldoende opdrachten te krijgen. Maar ik stel mezelf ook gerust door te zeggen dat ik alle tijd die nodig is mag nemen om mijn pad te vinden. En ik besef ook elke dag dat ik echt niets anders meer wil doen. Met mijn job als zangeres gaat redelijk wat stress gepaard – als je stem je instrument is, vergt dat heel wat voorbereiding, stemverzorging en stressbeheersing op het moment van de performance. Hier in mijn atelier werken vormt daar de perfecte tegenhanger van: ik kan hier een hele dag met mijn handen bezig zijn, ben tegelijk supergeconcentreerd én heel rustig in mijn hoofd. Ik voel ook gewoon dat ‘het klopt’. Dit is wat ik wil en moet doen. Hoewel ik enorm veel uren werk, heb ik nooit het gevoel dat het te veel is. Integendeel: er komt energie vrij en dan straal je dat gewoon ook uit.’

                ‘Mijn credo – en daar praat ik graag over met mensen – is: blijf niet teveel piekeren over wat anderen vinden dat je wel of niet moet doen, maar durf te luisteren naar wat er binnenin je leeft. Zoek manieren om daar duidelijker voeling mee te krijgen. Dat is niet makkelijk, je moet daar ruimte durven voor maken. Maar eens je zover bent en je durft in te gaan op wat er in je opborrelt, zal je voelen dat het gaat stromen. En dan komt het sowieso in orde, uiteindelijk.’

                ‘Studio Annext, waar ik deel van uitmaak, helpt me ook wel in het uitzetten van mijn pad. De gesprekken met Ines zijn heel inspirerend: zij denkt mee na over de dingen, of ze reikt me extra info aan op het meer zakelijke vlak. Samen kunnen brainstormen of je ideeën kunnen aftoetsen bij iemand die even met jou mee reflecteert, is een enorme meerwaarde’, besluit Lara nog.

 

 De betekenis van Keizersberg voor een glas-in-lood-kunstenares

‘Mijn droom is om glas-in-lood in elke moderne huiskamer te brengen,’ vertelt Lara. ‘Of het nu functioneel is in een deur of raam, of als een kunstzinnig alternatief voor een schilderij aan de muur, de mogelijkheden zijn eindeloos.’

                ‘Dat ik hier in Keizersberg met dat soort zaken kan bezig zijn, is natuurlijk top. Het hangt hier vol met vitrailles. Dat werkt sowieso inspirerend. Mijn atelier met zicht op Leuven doet een bijkomende duit in het zakje. Maar ook de andere delen van het gebouw inspireren mij. Mijn vriend Ruben, die hier ook werkt, vertelde me over de functie van de pandgang – een lege plek in het gebouw die helpt om je hoofd leeg te maken als je van de ene ruimte, rol en bezigheid naar de andere gaat. Telkens als ik door de pandgang loop om naar mijn atelier te gaan, denk ik daaraan. En als ik hier ’s avonds aan het werk ben, hoor ik in de kapel de zusters zingen. Ik ben hier dan helemaal alleen; het is donker; en dan hoor je dat gezang. Gewoon magisch’, sluit Lara af.

 

Wil je meer weten over de glas-in-loodramen van Lara of wil je haar boeken voor een concertje?

Neem dan een kijkje op haar Instagrampagina @atelier_rute!

Foto: (c) Shalan Alhamwy


Maak kennis met Hugo, van Pijn-in-beweging