Maak kennis met Pieter, van Studio KOMPO

Maak kennis met Pieter, van Studio KOMPO



Wat kan het langetermijneffect zijn van ouders die een 10-jarige jongen een opnameapparaat cadeau doen om dictees van de lagere school in te oefenen? Voor het antwoord op deze vraag moet je bij Pieter van Studio KOMPO zijn. Pieter heeft zijn muziekstudio op de tweede verdieping van de Annex. Je komt hem wellicht eerder zelden tegen, want meestal vertoeft hij ’s avonds en tijdens het weekend in Keizersberg. Op een warme vrijdagochtend wijdt hij ons in in de wereld van music-production & sound-engineering.

 

Het verhaal van Studio KOMPO

“De kiem van Studio KOMPO werd inderdaad in mijn vroege kinderjaren gelegd”, steekt Pieter van wal. “Van mijn ouders keeg ik in het vierde leerjaar een cassetterecorder cadeau. Hiermee kon ik woorden van mijn dictees inspreken, terugbeluisteren en ze al schrijvend oefenen. Handig gezien! Al snel ontdekte ik dat ik met dat apparaat veel meer kon dan alleen woordjes opnemen. En dus trok ik ermee naar buiten, om geluiden van vogels op te nemen, andere mensen woorden of zinnen in te laten spreken, of op reis allerhande omgevingsgeluiden op te nemen – denk maar aan het geluid van marktkramers vroeg in de ochtend of een orgel in een basiliek. Gaandeweg ben ik begonnen met het maken van soundscapes & mixtapes en met datgene waarvan ik nu mijn beroep heb gemaakt: DJ/selector, sound engineer, producer en mede-oprichter van Studio KOMPO.”

Tussen dat prille begin en nu ligt een lange weg, zo blijkt: "Als jonge tiener richtte ik me samen met Tijs, een al even begeesterde vriend, op het draaien van platen," vervolgt Pieter. "We kochten onze eerste platenspelers en draaiden op allerlei feestjes. We boekten succes en kregen later de kans om in Canada te gaan spelen. ‘Komponen No.9’ was geboren.

De sound-microbe was zo sterk dat ik op latere leeftijd besloot om te studeren aan het SAE-Institute (School for Audio Engineering). Daar werd ik niet alleen ingewijd in de technische facetten van opnames en muziekproductie, mixing en mastering, maar ook in akoestiek en in de hele business van de muziekindustrie. Als onderdeel van deze studies ontstond een reggae-project in samenwerking met ‘Dhazed’. Samen met frontman en goede vriend Thomas speelden we al op verschillende festivals en concerten, waaronder het voorprogramma van Ziggy Marley, een absoluut hoogtepunt!”

“Het hoofdaccent van Studio KOMPO ligt op het begeleiden van het proces van muziekproductie van A tot Z. Artiesten en producers kunnen mij inschakelen voor stemopnames, mixing en mastering. Mastering is de laatste stap in het productieproces waarbij je ervoor zorgt dat de muziek zo goed mogelijk tot zijn recht komt, waar je ook luistert. Door mijn achtergrond en ervaring in de muziekscene, kan ik de valkuilen én mogelijkheden beter inschatten”, stelt Pieter. “Vanuit die ervaring kan ik beginnende artiesten goed begeleiden. Ik mag van geluk spreken dat ik van mijn passie voor muziek mijn beroep heb kunnen maken," vervolgt hij, "want dat is niet vanzelfsprekend.

Ik hou ervan om jonge mensen aan te moedigen," gaat Pieter verder. "Iedereen heeft kwaliteiten en interesses. Je hebt veel geluk als je mensen in je leven tegenkomt die jouw kwaliteiten erkennen en je een duwtje in de rug geven, zodat je vanuit je passie je leven vorm kunt geven. Tijs en ik willen op onze beurt ook zo'n inspiratie zijn voor jongeren. In de toekomst zullen dj en productie workshops voor jongeren zeker deel uitmaken van het aanbod van Studio KOMPO."

 

 

Studio KOMPO in Keizersberg

De studio van Pieter in Keizersberg oogt bepaald indrukwekkend. Naast de opnamecel wordt minstens de helft van de ruimte ingenomen door geluidsapparatuur. "Een groot deel van dit materiaal stamt uit de jaren '80 en '90," legt Pieter uit. "Ik werk het liefst analoog. Dit is niet per se beter of slechter dan digitaal werken, maar het geeft wel een eigen kleur, karakter en warmte aan mijn producties. Het heeft iets puur en dat is wat ik nastreef. Precies dat geeft Studio KOMPO zijn identiteit.”

Tot twee jaar geleden was Studio KOMPO gevestigd in Brussel. "Toen ik naar het Leuvense verhuisde, ging ik op zoek naar een nieuwe werkplek," vertelt Pieter. "Een voormalige buurman raadde me aan om eens een bezoekje te brengen aan Keizersberg. Deze plek sprak me meteen aan. Ik ben sowieso al gecharmeerd door het gebouw zelf: wat een geschiedenis zit er hier in de muren! Bovendien ligt deze historische parel in een oase van groen. Die omgeving helpt zowel mij als mijn cliënteel om gefocust te blijven. Wanneer iemands stem of oren vermoeid geraken en het tijd is voor een pauze, gaan we naar buiten. Of we gaan naar beneden naar de Vaartkom om ergens iets te drinken. Volledig opgeladen keren we dan terug om verder te gaan.”

“Daarnaast spreekt de community met andere ondernemers me aan: hier zitten veel interessante mensen en de spontane ontmoetingen met hen inspireren mij. Op een avond had ik hier wel een bijzondere ontmoeting. Onverwacht kwam ik pater Maurice tegen - het moet zeker al 23 uur geweest zijn. Ondanks het late uur troonde Maurice me mee naar zijn atelier achter de boekenwinkel. Daar ontvouwde zich voor mij zijn hele familiegeschiedenis: de stamboom van de familie Chevalier die tot in details wordt uitgewerkt. Fascinerend, zo’n ontmoeting in het donker van de nacht.”

 

We mijmeren nog wat verder. Als afsluiting van het gesprek gooit Pieter nog een idee voor de toekomst op tafel. "Ik heb ervaring met het organiseren van evenementen," zegt Pieter. "Ik zou hier in Leuven graag zoiets weer willen doen. Ik dacht aan apero-concerten: we openen ergens een tuinbar met comfortabele stoelen en tafels, gezellig ingericht. En we geven jong talent, DJ's en bands, een podium om op te treden. Mensen kunnen na het werk naar de tuinbar komen voor een apero-concert." Ergens in Leuven? We begonnen al te dromen... zou Keizersberg daar geen inspirerende plek voor kunnen zijn?

 

 

https://www.instagram.com/studiokompo/

https://studiokompo.be/

 

 

 

 

Maak kennis met Rachael, kunstschilder op Keizersberg